Zdrowie

10 najzdrowszych owoców na naszej Planecie

najzdrowsze-owoce

Codzienne zjadanie owoców wspomaga zdrowie. Wszystkie owoce zawierają witaminy i mikroelementy, jednak niektóre  okazują się być skuteczniejsze w dostarczaniu cennych wartości odżywczych i substancji wspomagających zdrowie. Poniżej lista 10 najzdrowszych owoców na naszej Planecie. Który zjesz dziś?

1. Grejpfrut

Ten wyjątkowo korzystny dla zdrowia cytrus zawiera wiele witamin i minerałów, a oprócz tego pomaga schudnąć i zmniejszyć insulinooporność. Zjadanie połowy grejpfruta przed posiłkiem przyczynia się do utraty zbędnych kilogramów. Grejpfrut obniża też poziom insuliny oraz cholesterolu, a nawet zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych. Cudowny owoc dla chorych na cukrzycę i osób na diecie.

2. Ananas

Wśród owoców tropikalnych ananas to prawdziwa gwiazda. Porcja ok. 240 g zapewnia ponad 130% dziennego zapotrzebowania na witaminę C oraz 76% na mangan. Ananasy zawierają też bromelinę – mieszankę enzymów o właściwościach przeciwzapalnych oraz zdolnością do trawienia białka. Badania na zwierzętach pokazują, że bromelina może chronić przed rozwojem raka i nowotworów*.

3. Awokado

Awokado różni się od innych owoców tym, że zamiast dużych ilości węglowodanów, zawiera zdrowe tłuszcze. Kwas oleinowy, jednonienasycony kwas tłuszczowy zmniejszający stany zapalne i wspomagający dobre zdrowie serca, stanowi większość tłuszczów znajdujących się w awokado. Oprócz tłuszczy awokado ma w sobie spore ilości potasu (pokrywa w prawie 30% dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek), magnezu i błonnika.

4. Borówki

Te jagodowe owoce pełne witaminy C, witaminy K i manganu zawierają też duże ilości antyoksydantów (uważane są za owoce zawierające najwięcej przeciwutleniaczy w porównaniu z innymi owocami). Przeciwutleniacze zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby przewlekłe, takie jak choroby serca, Alzheimer, cukrzyca. Antyoksydanty wspomagają też układ odpornościowy, zmniejszając stres oksydacyjny i chroniąc organizm przed wirusami. Borówki i zawarte w nich przeciwutleniacze działają ochronnie na mózg i poprawiają pamięć u starszych osób**.

5. Jabłka

‘An apple a day keeps a doctor away’ (dosł. “jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z daleka”), jak głosi angielskie porzekadło. Jabłka bogate w błonnik, witaminę C i K oraz potas, dostarczają też witamin z grupy B. Antyoksydanty zawarte w tych popularnych w naszym kraju owocach wspomagają serce, zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II oraz chronią przed rakiem i Alzheimerem. Znajdujące się w skórce jabłka pektyny, czyli prebiotyczny błonnik, uzupełnia dobre bakterie zasiedlające jelita, wspomagając tym samym trawienie i metabolizm.

6. Granat

Zawartość antyoksydantów w granacie jest 3 razy większa niż w zielonej herbacie i czerwonym winie***. Oprócz tego owoc zawiera wiele cennych składników odżywczych, a także wykazuje działanie przeciwzapalne i zmniejsza ryzyko zachorowania na raka.

7. Mango

Ten odmładzający owoc to źródło antyoksydantów, witaminy C, A i E. Zawiera duże ilości rozpuszczalnego błonnika, dlatego pomaga utrzymywać prawidłową wagę i niski poziom cholesterolu. Magniferyna obecna w mango pomaga zwalczać stany zapalne oraz działa przeciwbólowo. Choć owoc jest słodki, w 100 g ma tylko 60 kcal – możesz więc go zjadać bez obaw o sylwetkę.

8. Pomarańcze

Oprócz korzystnych dla zdrowia flawonoidów, karotenoidów oraz kwasu cytrynowego, pomarańcze zawierają też witaminy z grupy B takie jak tiaminę oraz kwas foliowy, a także witaminę C i potas. Dzięki zawartości kwasu cytrynowego i witaminy C pomarańcze chronią przed powstawaniem kamieni nerkowych oraz ułatwiają przyswajanie żelaza.

9. Banany

Doskonałe źródło energii (szczególnie przed treningiem) i potasu. Węglowodany w zielonych, niedojrzałych bananach to głównie skrobia oporna, która szybko daje uczucie sytości, a jednocześnie stabilizuje poziom cukru we krwi. Zawarte w bananach pektyny poprawiają działanie układu trawienia i kontrolują poziom cukru.

10. Oliwki

Podobnie jak awokado, oliwki zawierają kwas oleinowy wspomagający zdrowie serca i zapobiegający rozwojowi raka. Te zielone owoce to doskonałe źródło witaminy E, żelaza, miedzi oraz wapnia. W ich składzie znajdują się też antyoksydanty zapobiegające chorobom serca, uszkodzeniom wątroby, a także wykazujące działanie przeciwzapalne.

Przypisy:

*https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26935541

**https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2850944/

***https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11052704