W kuchni

Co zamiast jajek? 10 sprawdzonych zamienników jajek (4. zdziwi Cię najbardziej)

jajka-na-trawie

Jajka znajdują się na liście 14 najpopularniejszych alergenów. Po mleku krowim to drugi w kolejności pokarm o silnych właściwościach alergizujących wprowadzany do diety dzieci. Jajka oprócz tego, że należą do tzw. superżywności, doskonale sprawdzają się w kuchni*. Łączą ze sobą składniki, dodają wypiekom puszystości, sprawiają, że ciasta, babeczki i chleby nie są suche, a do tego wyśmienicie smakują. Czy da się czymś zastąpić ten wyjątkowy dar natury?  

Poniższa lista 10 sprawdzonych zamienników jajek przyda się szczególnie wszystkim alergikom (dobra wiadomość: do 3. roku życia połowa uczulonych na jajka dzieci wyrasta z alergii) oraz weganom.

1. Purée z owoców

Rozgotowane jabłka z dodatkiem cynamonu i odrobiny gałki muszkatołowej lub rozgnieciony banan należą do popularnych zamienników jajek. Pasują do słodkich wypieków, takich jak ciasta, muffiny, brownie, słodkie placki. Dodając 1/4 szklanki owocowego purée zamiast 1 jajka, zmniejszamy również ilość cukru/miodu czy innego słodzika. Oprócz jabłek i bananów można użyć także purée z awokado lub ugotowanej dyni.

2. Zmielone siemię lniane lub nasiona chia

Siemię lniane i nasiona chia bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz duże ilości błonnika doskonale zastąpią jajka. Wystarczy zmieszać 1 łyżkę (ok. 7 g)  zmielonego siemienia lub nasion chia z 3 łyżkami wody, żeby uzyskać zamiennik 1 jajka. Nasiona wymieszane z wodą połączą składniki i sprawią, że placki, ciasteczka czy chleb nie będą się rozpadać. Siemię lniane smakuje delikatnie orzechowo, dlatego doskonale nadaje się do słodkich wypieków.

3. Ocet jabłkowy i soda oczyszczona

Do lekkich i puszystych wypieków, czyli ciast, babeczek i szybkich chlebów zamiast jajek najlepiej dodawać sodę oczyszczoną zmieszaną z octem jabłkowym. Po wymieszaniu produktów zachodzi reakcja chemiczna, na skutek której powstaje dwutlenek węgla i woda. Dzięki temu wypieki stają się puszyste i lekkie. Przepis na zamiennik 1 jaja to 1 łyżeczka sody (ok. 7g) wymieszana z 1 łyżką octu jabłkowego (ok. 15 g).

4. Aquafaba

Czy woda po odsączeniu ciecierzycy albo fasoli z puszki (albo woda po ugotowaniu tych roślin) może się do czegoś przydać? Jak się okazuje, taki płyn przypomina swoją konsystencją jajeczne białko i doskonale je zastępuje. Wystarczą 3 łyżki (ok. 45 g) aquafaby, żeby zastąpić 1 jajko. Woda po ciecierzycy dobrze się ubija, dlatego można jej używać do wypieku bezy, makaroników czy przyrządzenia nugatu.

5. Woda gazowana

Woda gazowana doda potrawie wilgotności i zadziała jak spulchniacz. Pęcherzyki powietrza sprawią, że ciasto będzie lekkie i puszyste. 1/4 szklanki wody to zamiennik 1 jajka. Wodę gazowaną najlepiej dodwać do wypieku ciast, babeczek i szybkich chlebów.

6. Żelatyna lub agar-agar

Żelatyna działa jak substancja żelująca i doskonale sprawdza się jako zamiennik jajek. Weganie nie będa jej jednak używać, bo to produkt pochodzenia zwierzęcego. Zamiast żelatyny można zastosować żelowy agar-agar pozyskiwany z morskich alg. Oba produkty nie mają smaku, więc nie wpływają też na smak potrawy końcowej. Powodują jednak, że wypieki stają się twarde i ubite. Żeby zastąpić 1 jajko, mieszamy 1 łyżeczkę żelatyny w 1 łyżce zimnej wody, a następnie dodajemy 2 łyżki wrzątku i dokładnie mieszamy. Agar-agar mieszamy w takich samych proporcjach – 1 łyżeczka proszku z 1 łyżką zimnej wody, jednak nie dodajemy wrzątku.

7. Lecytyna sojowa

Lecytyna sojowa to produkt o właściwościach wiążących pozyskiwany z oleju sojowego. Dodawana jest do wielu produktów spożywczych, ze względu na zdolność do utrzymywania zwartej konsystencji. W sklepach ze zdrową żywnością można kupić ją w formie proszku. 1 łyżka proszku dodana do przepisu to zamiennik 1 jajka.

8. Mąka arrarutowa

Maranta trzcinowa to wiecznie zielona roślina tropikalna. Z jej korzenia pozyskuje się bezglutenową i lekkostrawną skrobię nadającą się do zagęszczania dań roślinnych. Skrobi arrarutowej używa się również do wypieków. Mieszanka 2 łyżek skrobi z 3 łyżkami wody w przepisie odpowiada 1 jajku.

9. Jogurt lub maślanka

Jogurt i maślanka zastępują jajka w takich wypiekach jak ciasta, babeczki i muffiny. Produkty dodają ciastom lekkości, a jednocześnie łączą wszystkie składniki. Wystarczy 1/4 szklanki jogurtu naturalnego lub maślanki, żeby zastąpić 1 jajko. Więcej o właściwościach maślanki znajdziesz we wpisie Zdrowotne właściwości maślanki.

10. Jedwabiste tofu

Tofu do skondensowane mleko sojowe. W zależności od ilości wody w nim zawartej tofu może być twarde lub miękkie. Im więcej odciśniętej wody, tym twardsze tofu. Jedwabiste tofu zawiera duże ilości płynu, dlatego charakteryzuje się delikatną konsystencją. Produkt można wykorzystać jako zamiennik 1 jajka, dodając do przepisu 1/4 szklanki tofu. Wypieki z dodatkiem jedwabistego tofu stają się ciężkie i zwarte, dlatego produktu najlepiej używać do wypieku ciasteczek, brownie, szybkich chlebów i ciast (np. ciasta marchewkowego, z owocami).

Jeśli w przepisie trzeba użyć tylko żółtka, zastępujemy je lecytyną sojową. Na każde 1 duże żółtko przypada wtedy 1 łyżka proszku. Jeśli musimy dodać tylko białko, używamy aquafaby. Każde białko to 3 łyżki płynu.

Źródło:

*Alergologia w praktyce, K.Sładek, Z.Nowacki

https://authoritynutrition.com/egg-substitutes/