Zdrowie

Syrop glukozowo-fruktozowy – dlaczego szkodzi zdrowiu

syrop-glukozowo-fruktozowy

Syrop glukozowo-fruktozowy (ang. skrót HFCS -High-fructose corn syrup) wytwarzany z syropu kukurydzianego należy do sztucznych słodzików. Podobnie jak cukier przyczynia się do otyłości, cukrzycy[1] i chorób serca. Poniżej 5 powodów, dla których warto przestać go spożywać.

1. Syrop glukozowo-fruktozowy to dodatkowa porcja fruktozy w ciągu dnia

Syrop składa się w 45% z glukozy i 55% z fruktozy (lub 58% glukozy i 42% fruktozy)[2]. Glukoza, niezbędna do funkcjonowania organizmu, z łatwością trafia do każdej komórki ciała. Fruktoza pochodząca ze sztucznych słodzików oraz cukru (w połowie składa się z fruktozy) i metabolizowana w wątrobie, tylko w niewielkim stopniu wchłaniana jest przez komórki organizmu i wykorzystywana jako energia. Syrop glukozowo-fruktozowy i sacharoza to dodatkowa porcja fruktozy do zjadanych codziennie owoców. Oczywiście, owoce poza fruktozą zawierają potrzebne organizmowi witaminy i mikroelementy, antyoksydanty i błonnik. Dlatego nie można porównać ich z bezwartościowym, a kalorycznym cukrem i syropem glukozowo-fruktozowym. Jedz owoce i zrezygnuj z niepotrzebnych słodzików. Więcej o wartościowych właściwościach owoców przeczytasz w poprzednim wpisie.

2. Syrop glukozowo-fruktozowy jest łatwo zamieniany w tłuszcz

Spożywanie nadmiaru produktów dosładzanych cukrem i syropem glukozowo-fruktozowym prowadzi do szybkiego tycia i gromadzenia się tzw. tłuszczu brzusznego powodującego cukrzycę i choroby serca[3]. Wątroba metabolizuje fruktozę, zamieniając ją w glikogen (rodzaj gromadzonego węglowodanu), jednak ma ograniczone zdolności do jego przechowywania. Małe ilości fruktozy pochodzące z owoców niczemu nie szkodzą, jednak regularne nadmierne spożywanie tego cukru prostego obciąża wątrobę i prowadzi do odkładania się tłuszczu. Powoduje również stłuszczenie wątroby, a także cukrzycę typu II.

3. Syrop glukozowo-fruktozowy to główna przyczyna cukrzycy

Insulinooporność prowadząca do cukrzycy typu II spowodowana jest najczęściej spożywaniem dużych ilości syropu glukozowo-fruktozowego oraz cukru. U zdrowych osób poziom insuliny wzrasta po zjedzeniu posiłku skladającego się z węglowodanów. Insulina pomaga dotrzeć węglowodanom (w formie glukozy) do komórek, tak żeby je zasiliły i nie trafiły przy tym do krwi. Jeśli zjadasz duże ilości cukru, Twój organizm coraz słabiej reaguje na działanie insuliny. Zmniejsza się zdolność komórek do metabolizowania i trawienia węglowodanów. A po dłuższym czasie wysokocukrowej diety i poziom insuliny, i cukru we krwi utrzymuje się na wysokim poziomie. Organizm nie potrafi wykorzystać insuliny do wyregulowania poziomu glukozy, co prowadzi do hiperglikemii, a w skrajnych przypadkach do kwasicy ketonowej (śpiączki cukrzycowej). Kwasica pojawia się wtedy, kiedy organizm nie ma wystarczającej ilości insuliny (u osoby na diecie wysokocukrowej organizm potrzebuje jej coraz więcej), która może dostarczyć energię w formie glukozy do wszystkich komórek. Jeśli insuliny jest zbyt mało, rozbija ona tłuszcze, wykorzystując je jako paliwo. Wtedy powstają produkty uboczne nazywane ciałami ketonowymi. W dużych ilościach organizm nie jest w stanie ich gromadzić, dlatego pozbywa się ich wraz z moczem. To, czego nie usunie, trafia do krwiobiegu i prowadzi do kwasicy ketonowej[4].

4. Syrop glukozowo-fruktozowy prowadzi do wielu chorób

Jeśli zdarza Ci się zjeść batonika,czasami posłodzić herbatę lub wypić słodki napój, nie ma co robić z tego tragedii. Syrop glukozowo-fruktozowy i cukier szkodzą, kiedy podstawę Twojej diety stanowią produkty zawierające te słodziki (np. na śniadanie jesz słodkie płatki z mlekiem, potem batonik na II. śniadanie popity gazowanym napojem, po obiedzie wypijasz słodzoną kawę i zjadasz kawałek czekolady, a na kolację zjadasz słodki jogurt). Syrop i cukier powodują powstawanie stanów zapalnych w organizmie i prowadzą tym samym do otyłości, cukrzycy, chorób serca i raka. Z powodu zbyt dużych ilości fruktozy,w organizmie powstaje więcej końcowych produktów zaawansowanej glikacji (ang. AGE), które uszkadzają komórki i prowadzą do szybszego starzenia się.

(Glikacja i powstawanie AGE to proces całkowicie naturalny. Może się on jednak nasilać na skutek spożywania żywności przetworzonej.)

5. Syrop glukozowo-fruktozowy nie ma żadnych wartości

To tylko puste kalorie i żadnych wartościowych substancji. A im więcej produktów z syropem glukozowo-fruktozowym, tym mniej miejsca na pełnowartościowe pożywienie. Kiedy zrezygnujesz z cukru i syropu glukozowo-fruktozowego  poprawi się Twoje zdrowie i łatwiej uzyskasz sylwetkę, o jakiej marzysz.

 

Przypisy:

[1] http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17441692.2012.736257
[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4285619/
[3] http://www.princeton.edu/main/news/archive/S26/91/22K07/
[4] http://www.pompiarze.pl/cukrzyca/hiperglikemia-czyli-wysoki-poziom-cukru-we-krwi/