Zdrowie

Co zamiast cukru? Zdrowe zamienniki “białego kryształu”

zdrowe_zamienniki_cukru

O szkodliwości białego cukru wie chyba każdy. Powszechnie wykorzystywany “biały kryształ” pozbawiony jest witamin, minerałów i błonnika. Jego jedyną “wartością” są kalorie i cukier prosty – sacharoza bardzo szybko przyswajany przez organizm. Niezależnie od tego, czy cukier pozyskiwany jest z buraka cukrowego czy z trzciny, ilość sacharozy nie może wynosić w nim mniej niż 99,7%. Poniższa lista zawiera zdrowe zamienniki cukru, których z powodzeniem można używać do przygotowania potraw.

1. Ksylitol (cukier brzozowy)

Cukier pozyskiwany z drzewa brzozy i przetwarzany w organizmie z niewielkim udziałem insuliny. Ksylitol ma 2 razy mniej kalorii niż cukier i 14-krotnie niższy indeks glikemiczny. Cukier brzozowy nie fermentuje w przewodzie pokarmowym jak inne cukry (sacharoza, fruktoza, glukoza, laktoza), dlatego zaliczany jest do produktów alkalizujących. Ksylitol może być stosowany przez cukrzyków; poleca się go też jako środek zapobiegający próchnicy.

2. Stewia

Stewia jest 300 razy słodsza od cukru, ale ma zero kalorii. Chętnie korzystają z niej osoby na diecie i diabetycy. Stewia jest odporna na wysokie temperatury, dlatego z powodzeniem nadaje się do wypieków i deserów przyrządzanych na ciepło (nie traci swoich właściwości ani nie ulega rozkładowi). Nie powoduje próchnicy, jest bezpieczna dla diabetyków, ponieważ nie podnosi gwałtownie poziomu glukozy we krwi. Stewiozydy obecne w stewii wykazują działanie antyoksydacyjne, przeciwbakteryjne, obniżają cholesterol oraz działają przeciwzapalnie.

3. Miód

Miód jest słodszy od sacharozy, dlatego do słodzenia potrzebujesz go znacznie mniej niż “białego kryształu”. Miód działa przeciwbakteryjnie, pomaga zwalczyć kaszel i wspomaga odporność organizmu (dzięki zawartości antyoksydantów takich jak witamina C i flawonoidy). Na zimno jest doskonałym lekarstwem na biegunki, natomiast po lekkim podgrzaniu pomaga przy zaparciach i poprawia trawienie. Choć zawiera w sobie naturalnie występujące cukry nie przyczynia się do powstawania próchnicy. Udowodniono, że obecny w miodzie nadtlenek wodoru skutecznie hamuje nawet wzrost paciorkowców, będących główną przyczyną powstawania próchnicy. Miód mogą spożywać również osoby cierpiące na cukrzycę, jednak tylko w umiarkowanych ilościach (miód ma łagodniejszy wpływ na poziom cukru we krwi niz sacharoza, jednak i tak nie można z nim przesadzać). Miodu nie należy podawać dzieciom poniżej 1 roku życia, ponieważ zawiera naturalnie występującą bakterię Clostridium botulinum, wytwarzającą w organizmie jad kiełbasiany. U dzieci może ona spowodować ciężką chorobę – botulizm dziecięcy.

4. Syrop daktylowy

Syrop daktylowy jest idealną alternatywą dla wszystkich kremów czekoladowych i mocno słodzonych dżemów lub konfitur. Może służyć do słodzenia herbaty i innych napojów, ale najlepiej smakuje z naleśnikami i plackami. Syrop zawiera wszystkie cenne właściwości daktyli. Daktyle bogate są w błonnik, witaminy (duże ilości witaminy B3 i A1), potas, antyoksydanty i salicylany. Zawierają dużą ilość cukrów prostych, dlatego są idealne jako przekąska przed intensywnym treningiem.

5. Syrop klonowy

Syrop pozyskiwany z pnia klonu jest mniej kaloryczny niż cukier oraz miód. Jest bogaty w sole mineralne (potas, magnez, sód, wapń, mangan,cynk). Zawiera również witaminy z grupy B, biotynę, kwas foliowy oraz niacynę, przez co obniża poziom cholesterolu, a także poprawia krążenie i pozytywnie działa na układ nerwowy.

6. Cukier kokosowy

Cukier kokosowy ma niski indeks glikemiczny (IG 35), co nie powoduje nagłych skoków cukru w organizmie, jednak również jak biały cukier ma dużo kalorii (380 kcal/100g). Cukier kokosowy jest mniej rafinowany niż cukier z buraków cukrowych i zawiera minerały takie jak magnez, potas, cynk, żelazo, a także witaminy z grupy B i witaminę C.

7. Lukrecja

Sproszkowany korzeń lukrecji jest 50 razy słodszy od białego cukru i również dużo zdrowszy. Lukrecja zapobiega rozwojowi próchnicy, przeciwdziała powstawaniu kamienia nazębnego i pojawiania się przebarwień. Roślina wykorzystywana jest również w leczeniu chorób górnych dróg oddechowych jako środek wykrztuśny.

8. Suszone owoce

Suszone owoce, szczególnie zmiksowane, mogą z powodzeniem zastąpić słodzone cukrem dżemy i kremy czekoladowe. Daktyle, morele, figi, rodzynki, żurawina są idealną słodką przekąską i zastąpią Ci czekoladę lub batonika. Suszone owoce mają wysoką zawartość cukrów prostych, jednak zawierają również duże ilości błonnika, witamin i minerałów. Są doskonałą przekąską przed treningiem, dającą dużo energii.

A Ty, który zamiennik cukru wykorzystujesz?

  • marta

    Od niedawna używam erytrytolu, to jedno z moich ulubionych odkryć! zaoszczędziłam dużo kalorii, jest doskonałym towarzyszem odchudzania. Cena to ok 48zł/kg, kupuję francuski z kukurydzy – Słodki Eryk. Jest bardziej bezpieczny od ksylitolu (brak efektu przeczyszczającego), nie zostawia posmaku jak stewia i można na nim piec i slodzić gorącą kawę

    • Marta Zych

      To też ciekawy pomysł na artykuł na bloga 🙂 W wolnej chwili zgłębię temat erytrytolu i napiszę coś na jego temat.

    • To też ciekawy pomysł na artykuł na bloga ? W wolnej chwili zgłębię temat erytrytolu i napiszę coś na jego temat.

  • Daria

    Ja natomiast kupiłam stewię. Znalazłam przez przypadek, mam w doniczce, podlewam, rosnie.

    • Stewia jest fajna, ale niektórych drażni jej smak. I niestety nie wszystkie przepisy się z nią udają.

  • Morwa biała – suszone owoce 🙂 bardzo fajna przekąska, słodka. Kupiłam też tacie “herbatkę” z liści morwy białej – jest dobra dla cukrzyków, pomaga utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi.