Dieta bezglutenowa, Dieta wegetariańska, Zdrowie

5 najzdrowszych zimowych warzyw

zimowe-warzywa

Wiosną i latem wybór warzyw i owoców jest przeogromny. Jednak i zimą znajdziemy warzywa, dla których chłodna pora to idealny czas na rośnięcie. Dzięki większej zawartości cukru zimowe rośliny nie zamarzają i mogą przetrwać niskie temperatury. Poniżej lista najzdrowszych zimowych jarzyn.

1. Jarmuż

To liściaste warzywo należy do jednych z najzdrowszych jarzyn. Doskonale radzi sobie też podczas zimowej pory. Roślina jest przedstawicielem rodziny kapustnych, do której zalicza się też brukselkę, kapustę i rzepę. Jarmuż uprawia się przez cały rok, jednak jarzyna woli chłodne pory roku. Jest w stanie przetrwać nawet śnieg. Warzywo bogate w witaminy (A, C, K, witaminy z grupy B), minerały (wapń, miedź, mangan, potas, magnez) i antyoksydanty doskonale uzupełni zimowe niedobory. Dodatkowo w jarmużu obecne są flawonoidy – kwercetyna i kemferol wykazujące działanie przeciwzapalne.

2. Brukselka

Warzywo, podobnie jak jarmuż, należy do rodziny roślin krzyżowych. Brukselka wyglądająca jak kapusta w wersji mini rośnie w zimnych miesiącach. Może przetrwać minusowe temperatury, dlatego należy do obowiązkowych zimowych potraw. Brukselka stanowi doskonałe źródło witaminy K (ok. 150 g ugotowanego warzywa zapewnia prawie 140% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę) niezbędnej dla zdrowia serca, kości oraz mózgu. W brukselce znajduje się też dużo błonnika oraz kwas alfaliponowy (ALA) o działaniu przeciwutleniającym oraz regulującym poziom cukru we krwi (kwas zwiększa wrażliwość komórek na insulinę i pomaga transportować ją po całym organizmie).

3. Marchewka

Choć jemy ją o każdej porze roku, najlepiej smakuje zimą. Wtedy staje się najsłodsza. Chłodne warunki sprawiają, że warzywo produkuje więcej cukrów. Zapobiega to zamarzaniu wody w komórkach. To chrupiące korzeniowe warzywo stanowi doskonałe źródło beta- karotenu, czyli prekursora witaminy A. Jedna duża marchewka zapewnia ponad 200% zalecanego spożycia witaminy A. W tym przypadku nie można przedawkować tego mikroelementu, bo organizm przetworzy tylko taką ilość beta-karotenu, jakiej aktualnie potrzebuje. A reszta zostanie wykorzystana jako antyoksydant.

4. Czerwona kapusta

Zimą królują warzywa kapustne. W jadłospisie na zimową porę nie może więc zabraknąć i czerwonej kapusty. W 90g świeżej czerwonej kapusty znajduje się ponad 80% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Warzywo zawiera też duże ilości witaminy A i K. Komu zimą brakuje witamin z grupy B, powinien regularnie zajadać kapustę (również białą). Zawarte w kapuście antocyjany (dzięki nim jarzyna ma taki kolor) należą do grupy flawonoidów wykazujących np. ochronne działanie na serce.

5. Rzodkiewki

Kojarzą się raczej z wiosenną porą, jednak niektóre gatunki lubią zimno i mogą przetrwać w minusowych temperaturach. To delikatnie ostre warzywo zawdzięcza swój smak składnikom zawierającym siarkę – izotiocyjanianom. Substancje te działają m.in. przeciwbakteryjnie. Obecne w rzodkiewkach składniki bada się również pod kątem właściwości przeciwrakowych. Choć brakuje jednoznacznych danych, czy rzodkiewki rzeczywiście zwalczają raka, i tak warto włączyć je do codziennej diety. Zawierają znaczne ilości witaminy C, witamin z grupy B oraz potas.

Niektóre rośliny takie jak marchewka czy pasternak smakują nawet lepiej, kiedy pozwoli się im zmarznąć. Zimą jedzmy więc te warzywa, które chętnie rosną w niskich temperaturach. W jadłospisie uwzględnijmy więc jak najwięcej roślin kapustnych i korzeniowych. To prawdziwe bogactwo cennych witamin i minerałów.

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25378563

https://www.healthline.com/nutrition/healthiest-winter-vegetables#section11