Dieta bezglutenowa, Zdrowa dieta

Co jeść na diecie bezglutenowej? Tygodniowe menu z pomysłami na śniadania, lunch i obiad

menu-dieta-bezglutenowa

Dieta bezglutenowa wymaga wielu wyrzeczeń. Jeśli dobrze jej nie zaplanujemy, wpadniemy w rutynę i każdego dnia nasz jadłospis będzie wyglądał tak samo. Choć musimy zrezygnować z glutenu, pozostaje nam całe mnóstwo wartościowych produktów, z których przyrządzimy smaczne potrawy. Poniżej tygodniowe menu z pomysłami na posiłki.

Tygodniowe menu

Poniedziałek:

Śniadanie: Pudding z nasionami chia (2 łyżki nasion chia i 1 szklanka jogurtu greckiego + ½ łyżeczki ekstraktu waniliowego, pokrojone owoce. Przygotowujemy wieczorem i wstawiamy do lodówki

Lunch: Sałatka z tuńczyka i gotowanych jajek

Obiad: Wołowina smażona z brokułami z dodatkiem bezglutenowego sosu sojowego

Wtorek:

Śniadanie: Owsianka z owocami leśnymi (płatki owsiane muszą być bezglutenowe)

Lunch: Sałatka z komosy ryżowej, pomidorów, szpinaku i awokado

Obiad: Smażone krewetki z sałatą

Środa:

Śniadanie: Omlet z warzywami

Lunch: Wrap z piersią kurczaka (wrap – placek lub naleśnik musi być bezglutenowy)

Kolacja: Pieczony łosoś z pieczonymi ziemniakami, brokułami i marchewkami

Czwartek:

Śniadanie: Tosty z chleba bezglutenowego z awokado i jajkiem

Lunch: Kurczak, zupa z soczewicy i warzyw

Obiad: Stek podany z pieczarkami i szpinakiem

Piątek:

Śniadanie: Smoothie z banana i owoców leśnych

Lunch: Sałatka z ciecierzycy, pomidorów koktajlowych, fetą z dodatkiem pesto

Obiad: Grillowana jagnięcina z warzywami

Sobota:

Śniadanie: 2 jajka w koszulkach i kromka bezglutenowego chleba

Lunch: Naleśniki bezglutenowe, np. z mąki gryczanej, z amarantusa

Obiad: Kotlety z wieprzowiny pieczone w piekarniku z dodatkiem ryżu

Niedziela:

Śniadanie: Frittata z pieczarkami i cukinią

Lunch: Placuszki na słodko z bananem, twarożkiem

Obiad: Krewetki smażone z masłem i czosnkiem

Przydatne wskazówki:

  • Zawsze wcześniej planuj zakupy. Zapisuj potrzebne produkty na kartce lub w aplikacji i rób zakupy z listą
  • Czytaj etykiety produktów. Na początku zakupy będą zajmowały Ci dużo więcej czasu, bo będziesz musiał przeanalizować skład każdej kupowanej rzeczy. Kiedy już nauczysz się, w jakich produktach może ukrywać się gluten, zakupy będą przebiegały sprawniej
  • Kup dobrą książkę z przepisami bezglutenowymi i gotuj urozmaicone potrawy. Spróbuj niestandardowych kasz, makaronów (np. makaronu ryżowego, konjac, komosy ryżowej); wykorzystuj nowe warzywa (np. bataty).
  • Przygotowuj posiłki do pracy. Jedzenie na mieście bywa kłopotliwe dla osób z celiakią. Choć posiłek może nie zawierać glutenu, w trakcie przygotowania mogło dojść do jego „skażenia”. Jedz tylko w knajpach z certyfikatem przekreślonego kłos
  • Powiedz znajomym, że jesteś na diecie bezglutenowej. Na pewno uwzględnią Twoje preferencje przy organizowaniu spotkania towarzyskiego. Idąc w gości, bądź jednak przygotowany, przynosząc swoje jedzenie

Zajrzyj też do wpisu o diecie bezglutenowej – co można, a czego nie. Ułatwi Ci to planowanie posiłków i zakupy.