Dieta bezglutenowa, Dieta paleo, Zdrowa dieta

Właściwości zdrowotne awokado. 5 powód, dla których warto je jeść

awokado-dlaczego-warto

Awokado to dość kaloryczny i tłusty owoc (138 kcal i 14,1g tłuszczu w średniej wielkości owocu). A jednak jeden z najzdrowszych pokarmów na świecie. Pełen wartości odżywczych i składników, które utrzymują w zdrowiu nasze serce, wzrok i układ trawienny.

A oto 5 powodów, dla których warto wprowadzić awokado do swojego codziennego menu.

1. W awokado znajdziesz całe mnóstwo karotenoidów

Awokado zawiera luteinę, czyli związek organiczny istotny do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku. Luteina ma działanie antyoksydacyjne, czyli chroni nasz wzrok przed uszkodzeniami powodowanymi przez wolne rodniki. Owoc zawiera też zeaksantynę (związek obecny w siatkówce oka), alfa- i beta- karoten, a także witaminę E.

Nasz organizm przyswaja karotenoidy (alfa- i beta-karoten) w obecności tłuszczy. Żeby więc związki skuteczniej wchłaniały się do organizmu, jedzmy awokado wraz z warzywami i owocami, które te karotenoidy zawierają.

2. Awokado sprawia, że czujesz się najedzony

3,4g błonnika – mniej więcej tyle zawiera połowa awokado. W owocu znajduje się zarówno błonnik rozpuszczalny, jak i nierozpuszczalny. Błonnika potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego. Dzięki błonnikowi rozpuszczalnemu węglowodany stopniowo uwalniają się do organizmu, przez co znacznie dłużej czujemy się najedzeni.

Awokado zawiera też kwas oleinowy, czyli tłuszcz, który aktywuje ten obszar mózgu, który odpowiada za uczucie sytości. Udowodniono, że spożywanie nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zawierają kwas oleinowy, powoduje dłuższe trwanie uczucia najedzenia. Uczucie sytości jest krótsze, kiedy spożywamy mniej zdrowe nasycone kwasy tłuszczowe lub produkty zawierające tłuszcze trans, w których również obecny jest kwas oleinowy.

3. Awokado pomaga obniżać poziom złego cholesterolu

Kwas oleinowy zawarty w awokado nie tylko utrzymuje uczucie sytości, ale również wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu. Okazuje się, że osoby, które wprowadziły do swojej codziennej diety awokado (badania przeprowadzone w USA), obniżyły u siebie poziom złego cholesterolu (LDL). Poziom dobrego cholesterolu (HDL) wzrósł u nich o ponad 10% (w porównaniu do badań sprzed wprowadzenia awokado do diety).

4. Awokado pomaga chronić Twoje nienarodzone dziecko i dba o Twoje serce

Wystarczy jedna szklanka awokado dziennie, żeby zapewnić sobie ¼ dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka w łonie matki. Kwas foliowy zapobiega wadom cewy nerwowej, czyli wadom ośrodkowego układu nerwowego i kręgosłupa.

Przyjmowanie kwasu foliowego obniża także ryzyko zawału serca.

5. Awokado świetnie smakuje i możesz je wykorzystać w niemal w każdej potrawie

Awokado nie od razu każdemu przypadnie do gustu. Ten tłusty owoc najlepiej komponuje się z warzywami i doskonale smakuje w połączeniu z jajkami, szynką i ostrymi dodatkami. Wystarczy spróbować awokado w kilku różnych potrawach (np. przygotować guacamole, dodać owoc do sałatki albo zupy), żeby docenić jego fantastyczny smak.

Bez wątpienia awokado powinno znaleźć się na naszej cotygodniowej liście zakupów. Owoc na długi czas da nam uczucie sytości i powstrzyma przed podjadaniem. To jeden z ulubionych produktów w diecie paleo, z którego można wyczarować i znakomite wytrawne przekąski, i przepyszne słodkie desery.